Saturday 28 October 2017

Weatherby Vanguard 2 Optioner


Rugged vs Refined The Weatherby Vanguard och Tikka T3.Illustration med tillstånd av SAKO Ltd. Denna artikel kommer att jämföra och kontrastera Weatherby Vanguard syntetiskt och Tikka T3 Lite syntet jag valde att jämföra och kontrastera dessa två gevär, eftersom båda är fina jaktgevär, de har ett liknande marknadspris, en utrymmesäkerhetsgaranti, liknande patronalternativ, och är inkomster från två respekterade skjutvapenföretag Howa of Japan tillverkar Weatherby Vanguard-åtgärden, och Tikka är ett dotterbolag till Sako i Finland. Jag hoppas att titeln är inte vilseledande, eftersom jag tror att båda gevären har många önskvärda egenskaper som representerar både robusthet och förfining. Dessa termer uttrycker emellertid i allmänhet mitt övergripande intryck av dessa två gevär. Illustrering av Weatherby, Inc. Vanguard var utformad för att vara en standardviktskärle och T3 konstruerades för att vara ett lättvikt. Följande tabell ger en grund för överallt l jämförelse.223 Rem 22-250 Rem 243 Vinn 257 Wby 270 Vinn 308 Vinn 30-06, 7mm Rem Mag 300 Vinn Mag 300 WSM 300 Wby 338 Vinn Mag.223 Rem 22-250 243 Vinn 308 Vinn 25-06 270 Vinn 30 -06 270 WSM 300 WSM, 7mm Rem Mag 300 Win Mag 338 Win Mag. Butler Creek formsprutad komposit med kinnstycke och upphöjd kontroll. Glasfiberförstärkt sampolymer utan kinnstycke och smidig kontroll. Tunt Pachmayr Pad. Soft gummi med gjuten polymerförstärkning. Halverkad stålplatta med 4-runda kapacitetsstandardkalibrer. Avtagbar polymermagasin med 4 kalibrerade standardkalibrer. Som kan ses från ovanstående diagram skiljer sig dessa gevär på många sätt. Förutom ovanstående punkter finns det några problem som bör behandlas. Utan lådan mötte inte utlösningsmekanismen på Weatherby Vanguard min tillfredsställelse, men tack vare Weatherby var det en lätt fix. När jag fick mitt gevär, kunde jag lägst justera den 5 kg och när Jag försökte ta bort kryp, jag kunde inte hitta en satisf actory inställning som inte inaktiverade säkerheten. Jag kallade Weatherby och de instruerade mig att skicka den till en av sina certifierade servicecenter jag valde ett lokalt servicecenter och de berättade för mig att många av fjädrarna i Vanguard-gevären var för tunga och de hade sett en rättvis del av utlösare som inte skulle gå under 4 kg. De hävdade att detta berodde på att leverantören av fjädrarna som användes på Vanguard-linjen hade levererat Weatherby med en sats av tunga källor, och att Weatherby inte fångat problemet innan man monterade rifler. Tjänsten var utmärkt och jag hade mitt gevär tillbaka om en vecka. Min utlösare är nu inställd på en ren skarp 3 1 4 pund och kryp är nästan frånvarande. Utlösaren på Tikka var skarp och en ren 3 pund ut ur lådan Det är lika lätt att justera som Vanguard och justeringar verkar mer exakta. Observera att Weatherby står bakom allt reparationsarbete som utförts hos sina auktoriserade servicecenter och jag kunde inte vara mer nöjd med den privatägda butiken som reparerade mina Jag tror att Weatherby har ett bra koncept att låta dig välja från en lista över auktoriserade servicecenter. Jag tror att all garanti för Tikka går till Beretta, USA. Bulten på Tikka är extremt slät och 75 graders hiss är lättare att cykla än 90 graden på Weatherby Men Vanguard har en tungt smidig smidda bult, medan Tikka är rostfritt stål och inte ett stycke, men det bearbetas väldigt exakt. Weatherby är räfflad med tre gasflöden och fullt ut omsluten bultskrapa I händelse av bristfälligt fall eller annan nödsituation, hanterar Vanguard-åtgärden att gasen går extremt bra. Den extra kraften och säkerhetsfunktionerna kan vara mer önskvärda funktioner för de som laddar om. Utsprutningsöppningen är stor på Weatherby, så det är Enkla patroner med enstaka laster på intervallet eller i fältet i en nödsituation. Utsprutningsporten på Tikka är liten och patronerna bör laddas genom magasinet, även för enskilda bilder, en långsammare process. Tikka T3s kommer med en uppsättning kombinationsomfångsbaser och ringar som rymmer en räckvidd med upp till 42 mm objektivblockdiameter. Weatherby borras och tappas för konventionella räckviddsbaser och kommer att acceptera ringar av vilken höjd som helst, men de måste köpas separat. Inga räckvidd basen eller ringarna levereras. Hålen på Tikka är friflöde, medan Weatherby s fat är ordentligt bäddad. Det senare systemet möjliggör en snabbare inletting, men den tidigare är billigare att producera. Båda har ett gott rykte för noggrannhet, vilket garanteras. The Weatherby kommer med ett mål som visar en 100 varv, tre skottgrupp från geväret, avfyrade från ett kallt fat. Den ökade kontrollen på Weatherby, utförd i ett typiskt punktmönster, garanterar en solid slät känsla. Tikka s-kontrollen är något slät och är uppdelad i flera små fläckar, men det är ergonomiskt. Som man kan tänka sig, har båda gevären spelat bra på intervallet. Tikka är kammare för 308 Win och Weatherby för 270 Win This particu lar Tikka verkade skjuta något mer konsekventa grupper som kunde förändras med olika kalibrer, ammunitionsmärken och kulavikter. Jag skulle säga att båda gevären sköt mycket bra jag hade bara ett gevär som skulle placera tre på varandra följande kulor ovanpå varandra från tre på varandra följande skott Den rifeln var glasbäddad och kostar 3 gånger så mycket. Allmänt är Weatherby en väldigt robust design som innehåller många tunga funktioner i bulten, mottagaren, utlösningsskyddet och det försänkta bultens ansikte omsluter väskan med tre ringar av stål Weatherby känns solid, väger mer och har ett upphöjt kindbete, räfflad enskruv och en bra utlösare. Tikka har en extremt jämn bult, väl utformad lager, skarp utlösare än att säkert gå till en dragvikt av 2 pounds, och väger ett pund mindre. Den längre fatet på Weatherby bör ge högre hastighet med samma kalibrer, och även om 22 7 16 fatet på Tikka är adekvat, jag fan av 24 tum fat på s tandardkalibrer och 26 för magnum. De som belastar maximaltrycket bör uppskatta de ytterligare 1 1 2 tum som tillhandahålls på Weatherby, eftersom munstyckssprutningen sänks och hastigheten ökar. The Weatherby sparkar mindre, patronen och belastningen är densamma som det är tyngre Dessutom verkar Weatherby lagerdesign driva nedåt och bort från skyttens ansikte, vilket minskar den subjektiva effekten av rekyl. Båda är jaktgevär, och båda borde tillfredsställa även de mest krävande jägarna. Såsom är fallet i valfri produktval , måste du välja den produkt som har den funktion, form och funktioner du önskar mest. Notera Individuella recensioner i full längd av Tikka T3 och Weatherby Vanguard-gevären finns på Produktrecensioner sidan. Väder av Vanguard Lager - Revolution Tundra. Vavguard S2 lager. Skickad av Larry den 21 februari 2015. Jag var inte säker på om lagret skulle passa min nya serie Vanguard Called och pratade med Caleb, han kollade för att se om några förändringar hade gjorts till Vanguard fo om inga förändringar hade gjorts så gick han ut för att se om de hade det lager jag letade efter på hyllan t. De tog med den till sitt skrivbord och höll på det tills min beställning kom fram till senare den dagen och fick det skickas ut samma dag som det beställdes 3 dagar senare kom det till min dörr, såg ut, finish är perfekt passar som en handske jag kunde inte ha gjort ett bättre val för min Vanguard Om du behöver ett bra lager för en uppgradering för din gevär du kunde inte göra ett bättre val. Fed ex tappade mitt lager. Upplagt av Carl Cone den 15 januari 2015. kan du ringa utfodrad ex och hjälpa mig att höja helvetet ingen kommer att erkänna att s är borttappad eller stulen Tog en vecka men Fed Ex hittade det och allt är bra. Best pris och en badass stock. Posted av Sam Dennion den 4 september 2014.Love kvalitet och utförande bara kvalitet är allt jag måste säga Enkelt dubbelt värdet av mitt gevär kommer att köpa från denna återförsäljare igen snabbt skickas och före schemat. high quality. Posted av james dedrich den 15 oktober 2013.Installed on my 300 wby, perfekt passform, ser bra ut, väl värt pengarna och ett bra pris jämfört med andra jag tittade på. Bra produkt. Skickad av Dan P den 27 februari 2013.had problem att bestämma exakt färg jag ville kontaktade företaget via e-post och telefon och fick bra help. Excellent Addition. Posted av Unknown den 5 januari 2013. Jag har just fått min Tundra revolution Buck Skin lager ett utmärkt stycke jag satte det på mitt 300 väderbyen Mag vanguard ett utmärkt tillskott väl värt pengarna. Weatherby Vanguard Serie 2 Syntetisk recension . Drömmar blir sanna Jag har drömt om att äga en 257 Weatherby-riffel från första gången jag lärde mig om patronen när jag var tonåring. Det har varit nästan 35 år, men nu har jag en. Och det är så äkta Weatherby att starta jag m kommer inte att gå in i anledningarna till att jag väntat så länge men jag säger bara att saker var aldrig bara rätt för mig att köpa en. Mitt nya gevär är Weatherby Vanguard Series 2 Synthetic som kom ut 2012 och det har en en massa bra funktioner Innan jag kommer till dem, jag Jag kommer bara att nämna det förra året när Shooting Times genomförde ett multipelprovbudget med bult-action-riffelskott, gjorde Weatherby s Vanguard mycket högt bland de sex värdefulla, syntetiska lagerblocksåtgärderna Weatherby har gjort vissa ändringar i Vanguard därmed namnet växla till Vanguard Series 2, men det erbjuder fortfarande mycket kvalitet till ett mycket rimligt pris. Rifle The Series 2 moniker hänvisar till den nya tvåstegsutlösaren som Weatherby-designers kom fram och har presenterat i alla van-guard-gevären fortsätter Roger Whitchurch, Weatherbys kvalitetskontrollinspektör, hade mycket att göra med den nya triggers designen och han sa att Weatherby gick med tvåstegsgivaren av säkerhetsskäl. Den nya triggaren är justerbar ner till en dragvikt av 2 5 pund Mitt vapens utlösningsdrag mäter ett konsistent 3 35 pund och det är tillräckligt litet för mina ändamål, så jag lämnade den som den kom från fabriken. Övriga finesser i den nya serien 2 Vanguard inkluderar en 24- tum, kallt hammare smidigt fat och en ny stil med Griptonite glidande insatser och lågdensitets, mjukt gummiåterhängningsplatta. Funktionen använder Weatherby s tre ringar av stållås upppatronens höljehuvud omges av bultfoten som är ringad av fatet, som omges av den maskinbearbetade stålmottagaren, och bulten har en räfflad kropp. Det finns också en cockingindikator, en trepositionssäkerhet och en gångjärnsplatta. Vanguard Series 2 Synthetic är kammare för Magnum-rundor och Den finns även i standardpatroner, i totalt 16 tillgängliga kammare. Magasinkapacitet är tre omgångar för Magnum-patroner och fem för standardpatroner. Det finns flera variationer av Vanguard Series 2, som inkluderar Syntetpaketet, Syntetisk Combo, Syntetisk Ungdom , Carbine, Varmint Special, Syntetisk DBM, Rostfri Syntetisk, Sportsman, Sporter, DBM, Deluxe, RC Range Certified, och RC Varmint. Patronen Roy Weatherby utvecklade den här stora bandet 257 1944 och det var uppenbarligen hans favorit hos de flera Magnum-patronerna som han utformade. Enligt legend använde han den snygga 257 framgångsrikt på spelet lika stort som älg, älg och Cape buffel. Enligt min forskning brukade jägare av de 257 Weatherby till ner bruna björnar och isbjörnar Jag tror inte att någon ska försöka göra det idag eftersom vi har så många andra patroner som är speciellt lämpade för att jaga dessa farliga viltarter, men 257 Weatherby har verkligen det som krävs för att jaga stort spel upp till och inklusive älg. Tre kritiska aspekter av en gevärpatron är rekyl, banor och energi. Recoil av 257 Weatherby-gevär är detsamma som eller något mindre än det för ett gevär i 270 Winchester när gevärens vapen är desamma, vilket indikerar att vem som helst som kan hantera ett gevär i 270 Winchester också kan hantera ett rifles rekyl i 257 Weatherby. När det gäller banan är 257 Weatherby som plattfotografering som de kommer. Till exempel när en 100- kornkula lämnar klyftan vid 3500 fps och är nollad 3 tum hög vid 100 meter, den är ca 4 tum ovanför siktet på 200 meter, ett par inches högt på 300 meter och endast ca 6 inches låg vid 400 meter och 257 Weatherby levererar mer än tillräckligt med energi för att släppa hjortstorlek så långt bort som någon av oss borde försöka. Den accepterade energinivån för snabba, rena dödar på hjort är 1000 ft-lbs och 257 Weatherby har det hela vägen ut till 600 meter Det är bortom min självpålagda gräns på 300 till 400 meter beroende på situationen, och inom 400 meter sträcker sig 257 s energin från 1 400 till 1 600 ft-lbs beroende på kulvikt. Ställning av kulvikt, fabrik - laddad 257 Weatherby ammo är tillgänglig med allt från 80-korniga Barnes TTSX s till 120-korniga Nosler Partitions och Hornady erbjuder en ny 90-graders GMX-laddning av den snabba 257 Weatherby Roy Weatherbys favorit kulvikt var 100 korn, och idag kan få fabriksbelastad ammo med spitzer, mjuk punkt, Barnes TSX och Nosler AccuBond kulor i den vikten. Du kan också ha 115-korns ballistiska tips och 117-korns utbredande rundnoser. Generellt sett är 100-kornbelastningarna bra val för mindre whitetails och pronghorn antilop. Den 120-korniga Partition loading är ett bra val för karibou, älg och älg, och det är också ett bra val för en laddning i 257, åtminstone enligt en jägare, jag vet vem som har gjort mycket jakt med patronen. Enligt min vän noterade Shooting Times Executive Field Editor Layne Simpson 257 Weatherby skottar platta, träffar hårt, genererar en nivå av rekyl som lätt tolereras av de flesta jägare och är iboende nog. Han anser att den är den mest användbara patronen i Weatherby-stallet och kallar den den finaste fabrikens antiloppatron som någonsin har skapats av dödliga människors händer. Han borde veta på grund av hans omfattande användning av patronen i jaktfälten. I serien Vanguard Series 2 kommer från fabriken med en 0 99-tums noggrannhetsgaranti Specifikt säger företaget att Weatherby Van Guard Series 2-gevär garanterar att skjuta en tre-shot-grupp på 0 99 tum eller mindre vid 100 meter sub-MOA när den används med specificerad Weatherby-fabrik eller premium ammunition . Min riffel kom med två testmål som bekräftade att det uppnådde den submoA-grupperingsförmågan med Weatherby 100-korns TSX-ammunition. De tre skottgrupperna mättes 0 83 respektive 0 73 tum. Men jag gjorde min egen noggrannhetsvärdering med fyra fabriker laddar Hornady s 90-korns GMX-laddning, Weatherby s 100-korns TSX, Weatherbys 115-korns Ballistic Tip och Weatherbys 120-kornsektion. Jag hade också en låda med Vintage Weatherby 117-korns UltraVelocity-mjukpunkammo som jag köpt på en gun show långt innan jag förvärvade geväret Faktum är att jag har den lådan med ammunition i ungefär 30 år och jag har inte t tappat den under sju rörelser. Vad kan jag säga att jag köpte ammunition för en pistol jag ens inte ens, Jag har gjort snygga saker. Jag hade ändå tänkt på sh ooting den rutan också för att göra ett fint runt antal fem laster avfyrade men jag kunde bara inte ta mig med att göra det. Det är bara för coolt Och dessutom lärde jag mig att tidigt 257 Weatherby-gevär ofta hade en 12 twist-hastighet i motsats till idag är vanligare 1 10 twist och 117-kornbelastningen passar bättre för vapen med den äldre vridhastigheten. Om du råkar ha 257 Weatherby-gevär byggd före 1964 har du förmodligen den äldre, långsammare vridningen. Hur som helst, Jag kommer bara att behålla den här ammunitionens tapplåda precis här på mitt skrivbord framför mig som en påminnelse om att bra saker kommer till de som väntar. För mina noggrannhetsresultat ger diagrammet de relevanta detaljerna jag sparkade både tre-shot och fem skottgrupper, fem vardera för varje laddning gjorde jag de tre skottgrupperna för att verifiera Weatherbys noggrannhetsgaranti, och jag sparkade fem skottgrupper för min egen tillfredsställelse. Överallt blev den 115-korniga Ballistic Tip-laddningen den bästa genomsnittlig gruppnoggrannhet vid 1 21 tum, men den 100-korniga TSX-belastningen var jus t 0 04 tums större Min bästa singel tre-skott grupp mätt 0 75 tum och kom med 120-korns partition load Igen kom 100-korns TSX riktigt nära med en 77-tums bästa tre-shot-grupp Min bästa fem - skottgrupp kom med 115-kornbelastningen och mättes exakt 1 00 tum Kombinerad genomsnittlig noggrannhet för alla fyra belastningarna var 1 42 inches. I Field Range-testningen är en sak, och det är en viktig sak, men vad lockade mig till 257 Weatherby så många år sedan var den påstådda jaktprestationen jag ville ha eftersom den var fakturerad som extremt platt skjutning och packade en riktig slag på spel på alla möjliga avstånd. Så hoppade jag på chansen att använda den på en snäckhorns antilop och muldyr jagar i oktober i oktober med de goda personerna i Tillard 55 Ranch utanför Glenrock, Wyoming. Min guide Marty och hans son Casey har länge ledt pronghorn antilop och mulehjortjakt och de behandlade mina följeslagare och jag rätt också på jaga var Mike Schwiebert och Tim Frampton från Weatherby, John Cunningham och Kevin Robison både Weatherby-försäljare och Paul Orand och Mike McCune båda Weatherby Sweepstakes-vinnarna. Jag hade bestämt mig för att använda 100-korns TSX-laddningen för båda djuren att jag skulle jaga eftersom det var mest exakt ammunition i mitt gevär enligt fabriken, eftersom kulan har en bra ballistisk koefficient på 420, och eftersom belastningen genererar en imponerande 2,731 ft-lbs energi i mossen 1,725 ​​vid 300 meter vilket skulle vara mer än tillräckligt för min stenbräda. Och rifle ammo combo gjorde jobbet riktigt snyggt. Mitt första djur att falla till det var en muldyrhjortspen som jag släppte i spåren på 288 meter. Mitt skott var högt och jag spenade pengarna, men han gick strax ner nästa dag sköt jag ett mycket respektabelt 14-plus-tums pronghorn på 257 meter. Det är en viss symmetri med 257 Weatherby att släppa en bra pronghorn vid 257 meter. Båda avstånden varierade med laserfrekvensmätare och bekräftades av min jaktguide. Jag m inte kommer att säga att mitt liv nu är fullständigt att äga mitt efterlängtade 257 Weatherby-gevär, men jag kommer att säga att det är ett steg närmare att vara komplett. Vänta på att något kommer att vara när villkoren är precis rätt är mycket tillfredsställande. Standardkammare börjar vid 549 detaljhandel och Magnum rifler startar vid 599 Vid dessa priser är Vanvakt Series 2 Synthetic ett mycket överkomligt högpresterande gevär med många bra funktioner, inklusive sub-MOA-noggrannhetsgarantin och 257 Weatherby-patronen har levt upp till sitt rykte för mig hittills tror jag att den här bara kan vara min nya go-to-rifle för att jaga allt från coyotes till caribou. Beviset är i pudding som de säger och den nya Vanguard Series 2 mötte sin potential. författaren släppte den här fina 14-tums pronghorn antilopen ovan vid 257 meter med sin serie 2 Synthetic i 257 Wby Mag och denna mulehjortspark precis vid 288 meter.

No comments:

Post a Comment